Prenet blogg

    Arkiv


    Kategorier


    Taggar

    Är brunt socker mer hälsosamt än vitt?

    Är brunt socker mer hälsosamt än vitt?
    Det vi i dagligt tal kallar ”socker” är kristaller av sockerarten sackaros. Sackaros kan framställas i olika stora kristaller och formas som bitsocker, pärlsocker och florsocker, vilket utnyttjas till olika ändamål.

    Brunt socker, exempelvis muscovadosocker eller råsocker (båda är brunt socker från sockerrör), får sin färg och smakkaraktär från rester av växtkomponenter eller s.k. melass från råvaran. Det bruna sockret har alltså inte raffinerats lika mycket som det vita sockret, där alla rester har separerats och tagits bort. Socker från sockerbeta renas vanligtvis helt, då dess melass anses ha en bitter bismak jämfört med sockerrörets.
    Melassresterna innehåller en liten mängd mineraler men så liten att det inte har någon betydelse ur näringsvärdessynpunkt. Brunt socker (96-98 % sackaros) kan alltså inte sägas vara nyttigare än vitt (uppemot 100 % sackaros). Båda typerna tas lika enkelt upp av tarmen och höjer blodsockret lika mycket eller snabbt efter intag. Det är alltså ingen skillnad mellan dessa olika former av socker ur diabetessynpunkt.

    Socker som finns i frukt och grönt delas in i olika sockerarter. Nedan ser du en tabell med sockermängd i stigande mängd.

    1.      Jordgubbar (minst socker)

    2.      Morot

    3.      Apelsin

    4.      Rödbeta

    5.      Körsbär

    6.      Ananas

    7.      Äpple

    8.      Vindruvor

    9.      Banan (mest socker)


    Dela

    Posta en kommentar